top of page

הסיפור של 99

עודכן: 19 באפר׳

דצמבר 2017, דירה שכורה ברמת גן. שפע מטעמים וקינוחים על השולחן ודקות בודדות עד שכולם מגיעים לארוחת שישי של חגיגות סוף שנה. חיפשתי רעיון כיפי לפעילות לכל החבר׳ה והדבר הראשון שעלה לי לראש זה להכין ״חבילה עוברת״. אז כתבתי כמה שאלות חצי אישיות חצי משעשעות ומאחר ולא היה לי זמן לעטוף בניירות שמתי אותן בצנצנת.

לא בטוחה שיש לי את המילים להצליח להעביר את החוויה שהייתה שם, השאלות פתחו את הלבבות של כולם, חשפו דברים שבחיים לא היינו מגלים אחד על השני, הקלילו את האווירה והשאירו את הסקרנות והחיוך תמיד באוויר. ומשם... הכל היסטוריה😊


אז היי!

שמי רוית שהם דהן ואני הבעלים של 99ways ושל xoco. אני מתמחה בעיצוב, צילום, מיתוג, קריאייטיב, אפיון חווית משתמש (UX\UI), פזמונאות ובעשור האחרון גם מטפלת בשיטת התטא הילינג. גרתי בסיני (עד הפינוי), אז כנראה משם קיבלתי את רוח החופש והמעוף שבי. מאז שאני זוכרת את עצמי מעולם לא אהבתי חוקים ומסגרות, ותמיד הייתי זו ששוברת אותם ובונה לי חדשים. תמיד הייתי בחיפוש מתמיד אחר מתנות והפתעות לסובבים אותי, ותמיד ידעתי שיבוא יום ומפעל חיי יהיה ממלכה של יצירות מקוריות שירגשו וישמחו אנשים.


המסע של 99 לקח אותי למחוזות חדשים שלא חשבתי שאי פעם אגיע אליהם. אחרי אותו ערב היסטורי (והיסטרי😉) הרגשתי שעליתי פה על משהו מעניין והחלטתי לממש את הרעיון וללכת עליו עד הסוף.

התפטרתי מעבודתי בהייטק ויצאתי למסע מפתיע, מרגש, מפחיד, מאתגר ומרתק. היה לי כבר את הידע והניסיון איך לאפיין ולעצב מוצר ואיך לייצר חוויה הוליסטית עד לפרטים הכי קטנים.


הקלפים שיצאו לקבוצות מיקוד (בהתחלה קלפי הטוויסט נקראו קלף אפקט)


הרעיון הראשוני

באותה תקופה יצאתי למלא דייטים, בחלק מהם השיח היה משעמם או תקוע. אם רק היה ״מנחה״ סמוי באותם הדייטים שהיה מכוון את השיחה למקום קליל וכיפי, אולי לא הייתי פוסלת אותם כ״כ מהר.

היות ומעולם לא התחברתי לשאלות טיפוליות וחופרות (אלה שמסתיימות בשאלה - ״ולמה?״), ותמיד אהבתי שיח שנון והומוריסטי, החלטתי שגם במשחק הזה המהות תהיה כזו. שאילת שאלות ״עמוקות״ דרך הדלת האחורית של המוח ועם מלא הומור.

את כל התכנים כתבתי בשיתוף סטאנפיסטים, קופירייטרים, מפתחי משחקים ומטפלים אלטרנטיבים. רציתי שהתוכן יהיה אינטואטיבי וכיפי, חושף במידה, לא מביך, לא מפדח ובעיקר מרים ומעלה חיוך.


תהליך האפיון

התהליך של בניית המשחק היה ארוך ומאתגר מאוד והוא כלל:

  • הגדרת חוקי המשחק - האם צריך מנצח ומפסיד? איך להשאיר את המשתתפים תמיד בריכוז? ועוד המון סוגיות ותהיות. המסקנה הייתה שהמשחק הבסיסי של 99 הוא לא משחק תחרותי כי אם פעילות שיכולה להיות מסמר הערב או תוספת אליו. הוגדר שאת החלק התחרותי אוסיף כהרחבות או במשחקים נוספים בהמשך. ולתחרותיים שביננו, הוספתי דרכים נוספות להפוך את 99 למשחק עם מנצח ומפסיד.

  • קבוצות מיקוד - 99 הוא משחק של אנשים, וחוכמת ההמונים הייתה חשובה ואף הכרחית לתהליך. נעשו בדיקות לחמישים קבוצות מיקוד שונות. היה חשוב לי לראות בלייב את התגובות ולכן נכחתי בכולם (באותה תקופה הייתי לוקחת איתי לכל מקום את השאלות - חולמת עליהן, חושבת עליהן ונושמת אותן).

  • יצירת חוויה הוליסטית - הפרטים הקטנים הם אלו שעושים את כל ההבדל. לקח זמן, המון ניסיונות ו״טעויות״ עד שמצאתי את הטכניקה המתאימה בדפוס ואת ה״לבוש״ המדוייק למעטפת הכוללת. בחרתי קופסה קשיחה ויוקרתית (כמו של קופסת האייפון, אהוב לבי), על חלק מהקלפים הוספתי הבלטות מבריקות ועיצבתי אריזת מתנה מיוחדת וגלויה מעוצבת.

תמונה של לפני ואחרי (קרוב ל-600 שעות של עבודה מפרידות בין השניים).


המיתוג

נכון שבמקרה הזה הסנדלר לא הלך יחף אבל הוא בהחלט החליף הרבה נעליים😊.

מאחר ומיתוג זה המקצוע שלי, הכנתי מעל 20 שפות עיצוביות שונות (אם הייתי צריכה לתמחר פרוייקט כזה כנראה שהלקוח היה צריך לקחת משכנתא😉). 99 הוגדר במודל הראשוני שלו כמשחק לדייט ראשון ולמפגש עם החבר׳ה. לימים הבנתי ש-99 מתאים למגוון רחב של סיטואציות מגוונות ואנשים שונים (חיילים, זוגות ותיקים, משפחה, סדנאות, ערבי גיבוש ועוד).


למה דווקא השם 99?

חיפשתי שם שונה, קליט וזכיר. כזה שיוכל לשמש בסיס טוב למשחקי מילים ולמוצרים נוספים.

  • 99 נשמע ממש טוב בכל השפות (במיוחד בשפות הלטיניות).

  • השם קצר ושונה בנוף של משחקי הקלפים.

  • 99% שתחייכו במהלך המשחק.

  • יש 99 סיבות, דרכים ומקומות לשחק ב-99.


אז איך נולדו עוד משחקים?

המשחק השני בסדרה (66) התחיל מאבחנה מעניינת בה גיליתי שאנשים ממש מתרגשים לפני שהם שולפים את ״קלף המראה״ של 99. ״קלפי מראה״ הם קלפים שבעצם כל המשתתפים עונים על מי ששלף את הקלף - מה שמאפשר לקבל הצצה על עצמינו דרך עיניים אחרות ולגלות מה חושבים עלינו באמת ואיך אנחנו נתפסים מבחוץ.

וכך לאט לאט התפתחה לה שפה משחקית ונולדו עוד משחקים מקוריים, מלאי עניין והפתעות שמתאימים לסיטואציות שונות:


קצת קיטש

מרגש אותי לראות בפרספקטיבה רחבה יותר את התהליך המטורף הזה. את כל האנשים שהכרתי, את כל הידע שצברתי, את ה״טעויות״ שעשיתי בדרך, את הבחירות וההחלטות המאתגרות, את האופטימיות שנעה בי בין כל הקצוות, את כל השעות המרובות מול המחשב ואת הצוות המדהים של 99.

אבל הכי הכי, מרגשת אותי הידיעה שיצרתי משהו שמרגש גם אתכם, שמקלף שכבות, שפותח את הלב ומייצר רגעים מקרבים, מצחיקים ואותנטיים.


אמן ונחווה יחד עוד הרבה רגעים😊

שהם רוית.




139 צפיות0 תגובות
bottom of page